Zájem o českou módu stoupá

Autor: eva dne: Pá, 07/14/2017 - 06:59.

Čeští zákazníci se podle průzkumu agentury STEM/MARK (Průzkum společnosti STEM/MARK provedený na 511 respondentech v červnu 2017.) začínají čím dál více zabývat lokální a udržitelnou módou. Až 80 % dotazovaných uvádí, že by české autorské oděvy nakupovali častěji, kdyby pro ně byly více dostupné. Rozšíření této nabídky plánuje Centrum Chodov. Společně s otevřením jeho nové části v říjnu tohoto roku se totiž veřejnosti zpřístupní i tzv. Designer GalleryTM. Ta zákazníkům přinese výběr z desítek značek českých návrhářů.

Oblečení nakupuje nejméně jednou nebo vícekrát do měsíce 44 % Čechů, 37 % pak sezonně, tedy zhruba čtyřikrát do roka. Častěji přitom nakupují ženy a mladší respondenti. Při nákupu oblečení stále dominují obchodní centra. Z průzkumu realizovaného společností STEM/MARK vyplývá, že nákupy zde obstarává téměř 97 % české populace a pro 12 % dotazovaných jsou dokonce obchodní centra jediným místem, kde své oděvy pořizují. Zároveň však sílí také význam specializovaných obchodů a e-shopů. Alespoň občas do specializovaného obchodu zavítá více než 80 % Čechů, on-line pak nakupuje 79 % respondentů.

Nejdůležitějším kritériem při výběru nového oblečení je spolu s cenou, která hraje hlavní roli zejména pro mladší generaci, také kvalita. Celých 33 % dotázaných uvedlo, že je pro ně nejdůležitějším faktorem, podle kterého se při nákupu rozhodují. Třetina respondentů však za důležitou označila také tzv. udržitelnost módy – tedy kde, jakým způsobem a za jakých podmínek bylo oblečení vyrobeno.

Atraktivní česká móda 
Uplatnit se na lokálním módním trhu je velice komplikované, a to i pro zkušenější návrháře, kteří jsou dlouhodobě úspěšní v zakázkové výrobě. Provedený průzkum přitom poukazuje na otevřenost českých spotřebitelů k lokální autorské módě. Ochotu nakupovat ji častěji vyjádřilo celých 80 % dotázaných, nicméně aktuálně je pro ně hůře dostupná, proto se Češi oblékají především do zahraničních značek. Pouze 9 % respondentů deklaruje, že v jejich šatníku převažují původem české oděvy.

I to je důvodem proč chce Centrum Chodov rozšířit nabídku lokální módy a propojit tak talentované české návrháře s návštěvníky centra. „V posledních letech pozorujeme, že se přístup našich zákazníků mění a čím dál častěji žádají české značky. Designer GalleryTM jim tuto módu nabídne na jednom místě, navíc v designovém prostředí a s nadstandardními službami,“ uvedla Marcela Hrdličková, ředitelka Centra Chodov a dodává: „Tato originální zóna bude mít zároveň za cíl podporovat a odrážet současná témata, jakými jsou právě udržitelnost módy či tvorba ready to wear kolekcí českých návrhářů.“

Svůj prostor v Designer GalleryTM budou mít i prémiové mezinárodní značky jako Michael Kors, Stefanel či Max&Co., jejím srdcem však bude tzv. concept store Czech Labels and Friends zaštiťovaný uznávanou módní manažerkou Katarínou Král. Právě zde na ploše 500 m2 budou k dostání oděvy od desítek českých návrhářů. Chybět nebudou ani módní instalace, pop-upy, limitované kolekce, pravidelné akce a workshopy i zajímavé doprovodné služby.

Své zastoupení zde bude mít také vítěz reality show The Way Pavel Berky a také dva další finalisté Lay Sedláková a Jiří Kalfař. Centrum trojici návrhářů poskytne vedle možnosti prezentace své kolekce v Designer GalleryTM také finanční podporu k nastartování vlastní značky a vytvoření prosperujícího byznys modelu s lokální udržitelnou módou – pro vítězí Pavla Berkyho v hodnotě 1 000 000 korun a pro Lay Sedlákovou s Jiřím Kalfařem po 200 000 korunách. Celá reality show je ke zhlédnutí na nové platformě Centra Chodov.

Zdroj: www.unibail-rodamco.com