Hitem letošního léta je dovolená v Česku

Autor: eva dne: Po, 06/19/2017 - 17:29.

Na výběru destinací pro letní dovolenou se letos již tolik neprojevuje teroristické nebezpečí jako loni, Češi spíše hledí na finanční náročnost, ukázala anketa ČSOB s 137 názory.

Česko se stane cílovou destinací dovolených pro 41 % respondentů, ať už se chystají na vlastních chatu, do stanu nebo penzionu. 27 % hlasujících stráví dovolenou v blízkém zahraničí. Mimo Evropu se chystá pouze 5 % lidí a 15 % se na dovolenou nechystá vůbec.

Anketa ČSOB ukázala, že lidé nejčastěji plánují svou letní dovolenou v Čechách. Hlavním důvodem této volby je především nižší cena. Pro strávení svého volna v naší republice se ale respondenti rozhodují také kvůli tomu, že je to pohodové řešení pro rodiny s malými dětmi, nebo pro lidi, kteří pečují o seniory v rodině. Přímo na dovolené, která trvá nejčastěji 7 dní, pak za jídlo, pití a zábavu drtivá většina Čechů utratí do 5 tisíc korun na hlavu, čtvrtina pak utratí 10 tisíc.

Nejčastěji se dovolenkujeme aktivně v Evropě
Mezi nejoblíbenější evropské destinace i letos patří stabilní Slovensko, Chorvatsko, Rakousko, Bulharsko, Španělsko a Itálie. Mezi nejčastější cestovatelské sny patří Karibik a exotické ostrovní státy, ale mnoho lidí dává před bílou pláží přednost aktivně strávené dovolené a tak se na seznamu top destinací ocitá také Irsko, Nový Zéland, Island, Kanada, Thajsko či další země jihovýchodní Asie.

Nejvíce platíme směněnými valutami
Hlavním způsobem (41 %) jak platíme na dovolené, je stále hotovostní platba valutami, které směníme předem. 38 % respondentů naopak platí kartou a bere si s sebou jen pár mincí na parkování, příp. na další menší poplatky. 13 % hlasujících pak platí pouze kartou a 7 % pouze hotovostí, kterou směňují na místě. „Téměř čtvrtina klientů ČSOB a Ery Poštovní spořitelny, kteří použili platební kartu, vybralo loni hotovost z bankomatu v příslušné dovolenkové destinaci. Můžeme tedy říct, že každý čtvrtý klient neřeší výměnu peněz před odjezdem na dovolenou,“ upřesňuje Pavla Hávová, tisková mluvčí ČSOB a dodá: „Určitě se na tom podílí fakt, že převodní kurz je příznivý a také je to bezpečnější, než putovat s celou částkou na dovolenou v kabelce.“

Kartou platíme hlavně ubytování
Z dat ČSOB dále vyplývá, že platební karty v zahraničí používáme častěji. „Klienti svou platební kartu využívali na zahraničních letních dovolených v roce 2016 mnohem více než při své předchozí letní dovolené a uskutečnili o 10 % více transakcí a utratili o 11 % více peněz,“ říká Jan Zahradníček, analytik produktů ČSOB a dodává: „35 % výdajů přes platební kartu jde na ubytování, 25 % na dopravu a 20 % na stravování.“

Češi jsou spokojení
93 procent z nás bez problémů pokryje základní životní náklady. Čtvrtina z nás pak jezdí na pravidelnou dovolenou do zahraničí a téměř dvě třetiny si mohou dovolit kvalitní potraviny. Spokojeno se svým životem je v současné době celých 82 procent Čechů. 93 procent obyvatel České republiky pak snadno zvládá pokrýt základní výdaje. Necelá polovina z nás si dokáže bez problému i spořit. Peníze nejčastěji odkládáme na horší časy a také na dovolenou. Právě ta je pro Čechy fenomén – šetří na ni víc jak třetina domácností. Pravidelnou zahraniční dovolenou si může dovolit celá čtvrtina z nás. To vše vyplývá z rozsáhlého průzkumu Poštovní spořitelny o spokojenosti obyvatel v České republice, finančním chování českých domácností a dostupnosti finančních produktů a služeb.

„I pro nás bylo příjemným překvapením, že u naprosté většiny respondentů převládala v odpovědích spokojenost. Jsme spokojeni se svým životem a z finančního hlediska si většina z nás může dovolit pokrýt vše potřebné a ještě něco navíc. Po zaplacení základních životních nákladů zbyde téměř dvěma třetinám obyvatel (63 procentům) dostatek prostředků na financování svých zájmů a koníčků a více jak polovina z nás (59 procent) si může bez problémů dovolit i nákup kvalitnějších a zdravějších potravin,“ konstatuje Petr Hutla, vrchní ředitel a člen představenstva ČSOB zodpovědný mimo jiné za řízení Poštovní spořitelny.

Půjčujeme si s rozumem
Rozsáhlé šetření sledovalo i rozdíly finančního chování u lidí v Praze a v regionech. Například pravidelnou dovolenou si v metropoli může dovolit více jak třetina lidí, v obcích do tisíce obyvatel je to pak necelá pětina respondentů. Obecně však Pražané vycházejí se svými příjmy hůře, než činí průměr.

Z průzkumu dále vyplývá, že 58 procent obyvatel nevyužívá žádný úvěrový produkt. Spotřebitelský úvěr má pětina populace a hypotéku jen 12 procent lidí. „Lidé jsou ochotni půjčovat si na nové bydlení (60 procent), na auto (41 procent) či na rekonstrukci domu a bytu (40 procent). Nechtějí si naopak půjčovat na dovolenou nebo na dárky k Vánocům (v obou případech jen 2  procenta), což je rozumné,“ konstatuje Jana Opršalová, výkonná manažerka útvaru Řízení segmentu Poštovní spořitelna. Naopak 78 procent lidí má sjednáno nějaký spořicí produkt, nejčastěji jde přitom o produkty podporované státem, jako jsou penzijní připojištění, stavební spoření a životní pojištění. Spořit bez většího zatížení rozpočtu pak zvládá 48 procent z nás.

Spokojenost vládne ve městě i na vesnici
I když se v otázce dostupnosti finančních služeb preference obyvatel z větších měst a z menších obcí a vesnic liší, vesměs jsou všichni spokojeni. A to i přesto, že více jak dva miliony lidí zejména z menších měst a obcí to mají k nejbližšímu bankomatu často více jak 6 kilometrů. „Zajímalo nás, jak jsou spokojeni s dostupností finančních služeb především lidé žijící v menších městech a vesnicích. Vnímáme to jako jedno z hlavních témat. Výsledek nás příjemně překvapil. Současná dostupnost finančních služeb lidem vyhovuje a k tomu přispívá i Poštovní spořitelna, neboť téměř pětina obyvatel obsluhuje svůj účet a vybírá peníze právě na poště,“ říká Jana Opršalová.

Raději off-line než on-line
Výsledky také ukázaly, že kamenné pobočky zůstávají i přes rozšiřující se nabídku on-line produktů a služeb důležitou součástí komunikace bank a pojišťoven s klienty. „Průzkum potvrzuje naši tezi, že lidé stále chodí na pobočky bank i kvůli nejběžnějším produktům. Pokud si chtějí například sjednat běžný účet, zvolí pobočku 61 procent Čechů,“ komentuje výsledky průzkumu Petr Hutla a druhým dechem zdůrazňuje, že tradiční cestu při zakládání účtu preferují i mladší generace. V případě respondentů ve věku 18–35 let by si pro běžný účet zašla na pobočku více jak polovina z nich (56 procent).

Nový Poštovní účet pro všechny věkové kategorie
Právě dostupnost je jedním z klíčových atributů strategie Poštovní spořitelny. Novou vlajkovou lodí v jejím portfoliu se proto stal od 1. května Poštovní účet. „Je určen prakticky všem skupinám klientů. Co se týče podmínek, vyšli jsme vstříc jak rodinám s dětmi, rodičům na rodičovské dovolené, tak studentům i seniorům,“ konstatuje Jana Opršalová a dodává, že nový účet si zájemci mohou zřídit off-line i plně on-line. Záleží na tom, co komu vyhovuje. „Přestože dnes na trhu vládne trend mít vše on-line, my jsme se rozhodli, že dáme lidem na vybranou. Držíme krok s dobou, ale chceme, aby naše produkty byly dostupné opravdu všem, proto je lze pořídit na na pobočkách České pošty, Finančních centrech, i na webu www.postovnisporitelna.cz. Průzkum, který jsme realizovali, potvrdil, že většina lidí při sjednávání finančních produktů stále upřednostňuje osobní kontakt a ten jim chceme umožnit,“ zdůrazňuje Jana Opršalová. První výsledky po spuštění produktu na trh tomu odpovídají, Poštovní spořitelna zaznamenala obrovský nárůst zájmu o běžné účty o více jak 30 procent.

Podle Petra Hutly bude v nabídce takto dostupných produktů Poštovní spořitelna pokračovat. „Pobočky bank se z menších měst a obcí stahují, my máme ale opačnou strategii a v regionech zůstáváme a posilujeme nabídku. Nabízíme produkty, které jsou nejdostupnější na trhu a našim znalostem o klientech přizpůsobujeme i komunikaci – mimo jiné sjednocujeme názvy našich produktů tak, aby se v nich každý orientoval a spojil si je právě s Poštovní spořitelnou,“ dodává Petr Hutla.

Hlavní výhody Poštovního účtu:
Poštovní účet je pro mladé do 26 let a rodiče na mateřské a rodičovské dovolené zdarma a bez podmínek. Senioři i zdravotně hendikepovaní mají vedení účtu zdarma v případě, že jim na účet přijde 5 000 korun. Všichni majitelé účtu mají k dispozici dvě karty a jeden výběr měsíčně na poště zdarma. Unikátní je nabídka donášky hotovosti jednou měsíčně zdarma až do domu klientům starším 58 let a hendikepovaným. Klienti s Poštovním účtem mohou dále využít přes 3 000 pošt po celé České republice, ve větších městech navíc i finanční centra a nakonec síť více jak 1 000 bankomatů Poštovní spořitelny i ČSOB.

O průzkumu
Průzkum byl realizován metodou CAWI na vzorku 1 426 respondentů ve věku 18+ ze všech krajů ČR.

Zdroj: ČSOB